Error creating feed file, please make folder cache/ writable (permissions 777)


english greek
Αρχική arrow Digitech III-2

Συστήματα μέτρησης συντεταγμένων

Πολύ συχνά συναντούμε συστήματα ψηφιοποίησης με ακτίνες λέιζερ κοντινών αποστάσεων να συνεργάζονται με κάποιον μηχανικό βραχίονα, ο οποίοςέχει έναν υψηλό βαθμό ελευθερίας κινήσεων. Ο βραχίονας τις περισσότερεςφορές είναι χειροκίνητος, και μέσω δικού του, υψηλής ακρίβειας, καρτεσιανού συστήματος συντεταγμένων μεταφέρει πληροφορία θέσης προς το λογισμικόπου διαχειρίζεται την όλη διαδικασία για να ανακτήσει τη θέση της πηγής τουλέιζερ στον πραγματικό χώρο.

Η επίσημη ονομασία των βραχιόνων είναι Συστήματα Μέτρησης Συντεταγμένων (Coordinate Measuring Machines-CMM). Εκτός από την συνδυαστική τουςχρήση με σαρωτές λέιζερ, λειτουργούν και αυτόνομα. Σαν σημείο μέτρησης έχουν την κορυφή μιας ακίδας ή ενός αισθητήρα αφής που τοποθετείται στην άκρη του βραχίονα. Εφαρμογές βρίσκουν κυρίως στην επιθεώρηση βιομηχανοποιημένων μηχανικών εξαρτημάτων. Η επιθεώρηση των διαστάσεων αποσκοπεί στην μέτρηση της γεωμετρίας του αντικειμένου και των χαρακτηριστικών τη ςεπιφάνειάς του. Η εφαρμογή τους περιορίζεται στο χώρο της βιομηχανίας και της αντίστροφης μηχανικής.

Για τη λειτουργία των συστημάτων αυτών απαιτείται η επαφή του αισθητήρα ή της ακίδας με την επιφάνεια του αντικειμένου που εξετάζεται [81]. Η ακρίβεια τους αγγίζει την τάξη των 25 μm. Η διαδικασία συλλογής δεδομένων είναι πολύ αργή. Ένας μέσος όρος ρυθμού αποτύπωσης συντεταγμένων αγγίζει μόλις ένα σημείο ανά δευτερόλεπτο. Τα συστήματα αυτά δε χρησιμοποιούνται για τη συλλογή μεγάλου όγκου πληροφορίας κάτι που τα καθιστά, σε γενικές γραμμές, μια όχι και τόσο ελκυστική επιλογή για εργασίες αποτύπωσης αντικειμένων πολιτισμικής κληρονομιάς [81].

Στην Εικόνα 56 δίνεται περιγραφή της αρχής λειτουργίας του αισθητήρα αφής που χρησιμοποιείται για την αποτύπωση τρισδιάστατων συντεταγμένων.Ο αισθητήρας αγγίζει την επιφάνεια του αντικειμένου και μετακινείται προς μια κατεύθυνση. Η μεταβολές της επιφάνειας του αντικειμένου αλλάζουν την θέση του αισθητήρα. Η αλλαγή αυτή καταλήγει σε μια μεταβολή φορτίου που καταγράφεται διαρκώς. Η μεταβολές του φορτίου μεταφράζονται σε τρισδιάστατες γεωμετρικές συντεταγμένες και αφορούν εκείνα τα σημεία, τα οποία άγγιξε προηγουμένως ο αισθητήρας. Η πληροφορίας αυτή, σε συνδυασμό με το σύστημα συντεταγμένων του βραχίονα, αποδίδει με μεγάλη ακρίβεια την γεωμετρική θέση του αντικειμένου στον χώρο.

 

Εικόνα 56
Εικόνα 56

 

Συστήματα που χρησιμοποιούν αισθητήρες αφής ή ακίδες για την συλλογήτης τρισδιάστατης γεωμετρίας βασίζονται και σε άλλες μεθόδους ανάκτησης της θέσης. Εκτό από βραχίονες συναντούμε και συστήματα που βασίζονται στην αρχή μετάδοσης του ήχου. Είναι γνωστό πως τα κύματα του ήχου μεταδίδονται ακτινικά στο χώρο με συγκεκριμένη ταχύτητα. Ο χρόνος που κάνει ένα ηχητικό σήμα για να ταξιδέψει, από ένα γνωστό σημείο (πηγή ηχητικού σήματος) σε κάποιο άλλο, μπορεί να υπολογιστεί. Ο χρόνος αυτός αποτελεί και τη βάση για τον υπολογισμό των συντεταγμένων της θέσης του σαρωτή στο χώρο.

Τα συστήματα αυτά χρησιμοποιούνται, πολλές φορές, από γραφίστες, σχεδιαστές κινουμένων σχεδίων, προγραμματιστές παιχνιδιών, αλλά και μηχανικούς ως μια πολύ οικονομική λύση ψηφιοποίησης. Κάτι τέτοιο βασίζεται στο γεγονός ύπαρξης εμπορικών συστημάτων των οποίων οι διαστάσεις τα καθιστούν ικανά να λειτουργούν πάνω σε ένα κοινό γραφείο. Η αναφορά τους εδώ γίνεται, κυρίως, για λόγους πληρότητας των διαθέσιμων εμπορικών συστημάτων τρισδιάστατης ψηφιοποίησης και όχι λόγω της εφαρμοσιμότητας τους σε κινητά αντικείμενα πολιτιστικής κληρονομιάς.

Δημοσκοπήσεις

Ποία είναι η κλίμακα μεγέθους των θεμάτων που επιθυμείτε να ψηφιοποιήσετε;

Αποτελέσματα

Online χρήστες

Έχουμε 5 επισκέπτες σε σύνδεση
Powered by Elxis - Open Source CMS.
Copyright (C) 2006-2024 Elxis.org. All rights reserved.