Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 28 Μαρτίου 2024
Πολιτισμός Προσωπικότητες Ανατολική Μακεδονία και Θράκη

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Θρακικός Ηλεκτρονικός Θησαυρός
Ιστοσελίδα για τη Θράκη
Νομαρχία Ξάνθης: Greece: Thrace: Prefecture of Xanthi
Τουριστικός Οδηγός του Νομού Ξάνθης
«’βδηρα, γn του Κάλλους και του Στοχασμού»
On line βιβλίο για τα ’βδηρα
Τουριστικός Οδηγός Ξάνθης
Τουριστικός Οδηγός του Νομού Ξάνθης

’λλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
Συντεταγμένες Στοιχείου
Δεν έχουν καταχωρηθεί.       
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Αρχαιολογία
Αρχιτεκτονική
Ιστορία
Μυθολογία
Θρησκεία
Λαογραφία - Ήθη / Έθιμα
Προσωπικότητες
Σπήλαια
Μουσεία
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Ανατολική Μακεδονία και Θράκη
Νομός Δράμας
Προσωπικότητες: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες στη Θεματική Κατηγορία που επιλέξατε.

02/12/2007
Εκαταίος

Αικατερίνη Μπάλλα
Πηγή: Ι.Π.Ε.Τ.
© Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης
προεπισκόπηση εκτύπωσης

O Εκαταίος ο Αβδηρίτης έζησε στα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ. και στο πρώτο μισό του 3ου αιώνα π.Χ. (περίπου 340-280 π.Χ.). Οι πηγές τον αναφέρουν σαν φιλόσοφο, περιηγητή και ιστοριογράφο, ενώ λέγεται πως υπήρξε μαθητής του σκεπτικού Πύρρωνα.

Έγραψε κριτική για τα ποιήματα του Ομήρου και του Ησίοδου, ένα βιβλίο «Περί Υπερβορείων», όπου προβάλλεται η ευσέβεια του μυθικού αυτού λαού του θεού Απόλλωνα και μια μυθιστορηματική ιστορία για την Αίγυπτο, την οποία είχε επισκεφθεί και περιηγηθεί.

Στο έργο του «Περί Αιγυπτίων» περιγράφει λεπτομερειακά την οικονομική διάρθρωση της Αιγύπτου και την οικογενειακή ζωή των κατοίκων της. Εξιδανικεύεται η Αίγυπτος του Φαραώ για τoν πολιτισμό, την πολιτική και κοινωνική της τάξη και προβάλλεται η φιλοσοφία των Αιγυπτίων για τους θεούς και τη δικαιοσύνη. Ο Εκαταίος, κατά το Διογένη το Λαέρτιο, δίδασκε πως σύμφωνα με τους Μάγους οι θεοί είναι γεννητοί, δηλαδή έχουν κάποια αρχή στο χρόνο. Το έργο του απέκτησε μεγάλη αξία στην εποχή του και χρησίμευσε ως κύρια πηγή για τους μετέπειτα συγγραφείς που έγραψαν για την Αίγυπτο, τον Ιώσηπο, το Διόδωρο το Σικελιώτη, ο οποίος τον αναφέρει στις «Ιστορίες» του και άλλους.

Επιπλέον, επειδή ο Εκαταίος ήταν ο πρώτος Έλληνας που ενδιαφέρθηκε για την ιστορία του Ιουδαϊκού λαού, μεταγενέστεροι του απέδωσαν και την πατρότητα ενός ψευδεπίγραφου έργου «Περί των Ιουδαίων». Στην πραγματικότητα ο Εκαταίος ο Αβδηρίτης, σύμβουλος του Πτολεμαίου Α΄, έγραψε μια εκτενή ιστορία των Εβραίων που ήταν πιθανώς τμήμα της ευρύτερης ιστορικής αναφοράς στην Αίγυπτο. Ο Εκαταίος βέβαια για τις αφηγήσεις του τις σχετικές με την εβραϊκή προέλευση στηρίχθηκε στους Αιγύπτιους ιερείς, σύμφωνα με την άποψη των οποίων οι Εβραίοι ήταν μετανάστες. Μας λέει, λοιπόν, πως «λοιμός ενέσκηψε στην Αίγυπτο» και ότι ο λαός απέδωσε την καταστροφή στους ξένους που ασκούσαν διαφορετικά θρησκευτικά τελετουργικά.

Τα έργα του έχουν όλα χαθεί στο σύνολό τους.

Βιβλιογραφία:

Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, (1974). Τόμος Ε, Ελληνιστικοί Χρόνοι, Εκδοτική Αθηνών, σελ. 302, 361.