Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 01 Νοεμβρίου 2024
Πολιτισμός Μυθολογία Ανατολική Μακεδονία και Θράκη

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Κουρτίδης, Ιστορία της Θράκης, 1932, Πανάρχαιοι Θράκες Βασιλείς-Ηγεμόνες
On-line βιβλίο για την ιστορία και τη μυθολογία της Θράκης
evros.gr-Το νέο portal του Ν.Έβρου
Portal – Οδηγός για τον Νομό Έβρου

’λλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
Συντεταγμένες Στοιχείου
Δεν έχουν καταχωρηθεί.       
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Τουρισμός - Σύγχρονη Ζωή
Πολιτισμός
Περιβάλλον
Οικονομία
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Ανατολική Μακεδονία και Θράκη
Δήμος Θάσου
Δήμος Καβάλας
Μυθολογία: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες στη Θεματική Κατηγορία που επιλέξατε.

02/12/2007
Ρήσος

Αικατερίνη Μπάλλα
Πηγή: Ι.Π.Ε.Τ.
© Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης
προεπισκόπηση εκτύπωσης

Σύμφωνα με τις μυθικές παραδόσεις, ο Ρήσος, ήταν γιος του ποτάμιου θεού Στρυμόνα και μιας Μούσας, της Ευτέρπης, ή της Καλλιόπης ή της Τερψιχόρης. Λέγεται ότι ο Στρυμών παρέδωσε τον νεογέννητο Ρήσο στις Νύμφες της πηγής του για να τον αναθρέψουν και όταν αυτός ενηλικιώθηκε ανέλαβε τη βασιλεία των Θρακών.

Το βασίλειο του Ρήσου ήταν μεγαλύτερο από αυτό του Λυκούργου ή του Διομήδη, καθώς εκτεινόταν σε όλη την παραθαλάσσια περιοχή μετά τον Στρυμόνα και κοντά στον Δάτο. Τα θρακικά φύλα που ήταν πoy την ηγεσία του ήταν οι Οδόμαντες, οι Ηδωνοί και οι Βισάλτες. Ο Όμηρος τον παρουσιάζει ως έναν από τους σημαντικότερους Θράκες και από τους ικανότερους πολεμιστές.

Ο Ρήσος πήγε στην Τροία με τους Θράκες πολεμιστές του και τα περίφημα άλογά του, για να βοηθήσει τους Τρώες εναντίον των Ελλήνων. Δολοφονήθηκε, όμως, από την πρώτη κιόλας νύχτα της παραμονής του στο τρωικό στρατόπεδο, μαζί με άλλους δώδεκα Θράκες, από τον Οδυσσέα και τον Διομήδη, οι οποίοι σύμφωνα με τις οδηγίες της Αθηνάς κατάφεραν να εξαλείψουν έναν μεγάλο εχθρό των Ελλήνων.

Κατά τη ρωμαϊκή περίοδο μεγάλη διάδοση σε όλες τις περιοχές της Θράκη είχε η λατρεία του Ήρωα-Ιππέα της Θράκης, ο οποίος αποκαλείται συνήθως Ήρως ή Κύριος και ταυτίζεται πολλές φορές με τον Απόλλωνα, τον Δία, τον Ασκληπιό, τον Διόνυσο και τον ’ρη. Σε ένα πλήθος αναγλύφων απεικονίζεται έφιππος σε σκηνή κυνηγιού. Πρόκειται για μια θεότητα που συνδέεται με τον Κάτω Κόσμο και συμβολίζει την αναγέννηση της φύσης. Στις παραστάσεις του θεού υπάρχουν βωμός, αγριόχοιρος, δέντρο με τυλιγμένο φίδι, και σκύλος, γεγονός που συνηγορεί στην ταύτιση του ιππέα με τον μυθικό βασιλιά των Θρακών Ρήσο, ο οποίος μετά το θάνατό του στην Τροία ηρωοποιήθηκε, θεοποιήθηκε και λατρευόταν στα υψώματα της Ροδόπης, άλλοτε ως σωτήριος θεός και άλλοτε ως καταχθόνιος. Σύμφωνα με τον Φιλόστρατο, τα άγρια ζώα, αγριόχοιροι και ελάφια, πήγαιναν μόνα τους στους βωμούς του Ρήσου για να θυσιαστούν. Στις κορυφές του Ισμάρου και της Ροδόπης έχουν εντοπιστεί ιερά του Ήρωα-Ρήσου και έχουν βρεθεί αναθήματα πιστών, όπως ανάγλυφα πλακίδια, οξυπύθμενοι αμφορίσκοι και χάλκινα ειδώλια του θεού και άλλα αντικείμενα που φαίνεται ότι σχετίζονται με λατρευτικές τελετές προς τιμήν του θεού.

Βιβλιογραφία:

Κακριδής Ι., (1986). Ελληνική Μυθολογία, Τόμος 3, Οι Ήρωες, Εκδοτική Αθηνών, σελ. 292.

Κακριδής Ι., (1986). Ελληνική Μυθολογία, Τόμος 5, Ο Τρωικός πόλεμος, Εκδοτική Αθηνών, σελ. 80-83, 101, 104.

Ξάνθη, Τουριστικός οδηγός του Νομού, (2002). Έκδοση Νομαρχίας Ξάνθης, σελ. 12.

Σερβή Κ. (2000). Ελληνική Μυθολογία, Εκδοτική Αθηνών, σελ. 145.

Τσιαφάκη Δ., (1998). Η Θράκη στην Αττική Εικονογραφία του 5ου αι. π.Χ. Προσεγγίσεις στις σχέσεις Αθήνας και Θράκης, σελ. 234-238.